Cou氏の徒然日記

ほのぼの日記ブログです。

Unityのインストール数に応じた追加課金騒動(Unity Runtime Fee)

■ Unity 「ゲームインストールごとに課金」に開発者反発 騒動

www.itmedia.co.jp

最近、結構話題になっているのが「Unity Runtime Fee」

来年1月以降に、Unityプラットフォームを使っているゲームについて、一定の条件を満たした場合に、インストール数に応じて追加で課金が発生するという話。

今までは年単位いくら、というライセンスだったのですが、そこに追加となるわけですから…人気ゲームだと本当に大きな影響になるのでは・・・?ということが言われており、それにより、Unityから撤退を始める動きが出ているようですね。

 

blog.unity.com

Effective January 1, 2024, we will introduce a new Unity Runtime Fee that’s based on game installs. We will also add cloud-based asset storage, Unity DevOps tools, and AI at runtime at no extra cost to Unity subscription plans this November.

As many of you know, the Unity Engine is in fact two substantial software components – the Unity Editor and the Unity Runtime. The Unity Runtime is code that executes on player devices and makes Made with Unity games work at scale, with billions of monthly downloads. We are introducing a Unity Runtime Fee that is based upon each time a qualifying game is downloaded by an end user.

We chose this because each time a game is downloaded, the Unity Runtime is also installed.  Also we believe that an initial install-based fee allows creators to keep the ongoing financial gains from player engagement, unlike a revenue share.

Thresholds for revenue and installs

Games qualify for the Unity Runtime Fee after two criteria have been met: 1) the game has passed a minimum revenue threshold in the last 12 months, and 2) the game has passed a minimum lifetime install count. We set high revenue and game install thresholds to avoid impacting those who have yet to find scale, meaning they don’t need to pay the fee until they have reached significant success.

Only games that meet the following thresholds qualify for the Unity Runtime Fee:

  • Unity Personal and Unity Plus: Those that have made $200,000 USD or more in the last 12 months AND have at least 200,000 lifetime game installs.
  • Unity Pro and Unity Enterprise: Those that have made $1,000,000 USD or more in the last 12 months AND have at least 1,000,000 lifetime game installs.

 

Unityで作られた有名ゲームでいうと、

  • Among Us
  • Overcooked! 
  • Moving Out
  • Fall Guys
  • Human Fall Flat

など、自分がやるゲームでも結構多いです。

他にも、ドラクエバイオハザードも、Unityで作っているものもあると思います。

これだけUnityというゲームエンジンが拡大してきたにも関わらず、Unityの迂闊とも思える発言・方針により、風向きが一気に変わりましたkらね。

 

正直、Feeを取るよりも、ライセンス自体の値段をあげるほうがよかったのでは・・・?と思いましたけどね。

Feeを過去に遡って取るというのは、それはUnity的にはできればやりたいことだったのかもしれませんが、開発者側からしたら、寝耳に水状態…思わぬ被害になりますからね。

これによって、ゲーム自体がオンラインショップのラインナップから消える…ということもありえますし、Unityで作られたゲームの続編はなくなってしまうものもあるのかな…と思うと、なんだかなぁ・・・という印象です。

Overcookedとか続編に期待していたんですけどね…。

 

※ 記事を書いていたのは、9/20くらいなので、ちょっと状況は変わっているかもしれませんが…。